LogoTitle
ΑΘΗΝΑ-ΑΤΤΙΚΗ 2014 Εκτύπωση E-mail
Δευτέρα, 19 Ιουλίου 2010 10:50

Η ανάδυση μιας ‘νέας’ πόλης.

Εσείς τι γνώμη έχετε? Στείλτε τη στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

pic1

Στις 14.6.10 η Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κα Τίνα Μπιρμπίλη παρουσίασε το πρόγραμμα «Αθήνα-Αττική 2014». Το πρόγραμμα αυτό προβλέπει ένα σημαντικό αριθμό πολεοδομικών παρεμβάσεων στην Αττική, δίνοντας έμφαση στο κέντρο της Αθήνας, προκειμένου να αναβαθμιστεί το αστικό περιβάλλον του λεκανοπεδίου Αττικής και να αντιμετωπιστούν ριζικά τα πολεοδομικά, περιβαλλοντικά αλλά και κοινωνικά προβλήματα που παρουσιάζονται στην Μητροπολιτική Αθήνα. Παρακάτω παρουσιάζονται επιγραμματικά οι παρεμβάσεις που προβλέπονται σύμφωνα με τον ιστότοπο του ΥΠΕΚΑ καθώς και οι πρώτες αντιδράσεις. Η ΕΔΕΜ περιμένει και τη δική σας γνώμη.

 

pic2- Η πεζοδρόμηση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας με διέλευση μόνον Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στο πλάτος των υφιστάμενων λωρίδων του τραμ και την κίνηση, ως μεταβατική φάση, των τρόλεϊ σε άλλη λωρίδα. Επικαιροποιούνται οι μελέτες και δημοπρατείται το έργο εντός του 2010.

- Η ανάπλαση της πλατείας Θεάτρου και της οδού Μενάνδρου, ώστε να καταστεί η περιοχή ζωντανή όλο το 24ωρο και φιλική στον κάτοικο και επισκέπτη.

- Η άμεση κήρυξη της οδού Ευριπίδου σε οδό των «μπαχαρικών και των παραδοσιακών μαγαζιών», στο πλαίσιο πιλοτικής εφαρμογής μέτρου, το οποίο αν επιτύχει θα επεκταθεί σε άλλους δρόμους των Αθηνών, Πειραιά και Θεσσαλονίκης.
- Η προκήρυξη πιλοτικού χαρακτήρα διαγωνισμών για μετατροπή των ενδιάμεσων δρόμων τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων σε χώρους πρασίνου και αναψυχής.
- Η ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου στην Ακαδημία Πλάτωνος.

pic3

 - Η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, με πρόβλεψη διέλευσης τραμ. Σύντομα θα προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.

pic4

 - Η άμεση εκκίνηση των πρώτων έργων αναπλάσεων στις πλατείες Αγίου Παντελεήμονα, Αττικής, και Αγίου Νικολάου Αχαρνών. Επιπλέον, η άμεση προκήρυξη αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για αναπλάσεις στις υποβαθμισμένες πλατείες και χώρους στον Κολωνό, τα Καμίνια και τα 'Ανω Λιόσια.

  

 

• Εξάλλου, στις μεγάλες μητροπολιτικές παρεμβάσεις περιλαμβάνονται:

pic_5

- Η δημιουργία δύο ενοποιημένων μητροπολιτικών πάρκων, του πάρκου Γουδή και του πάρκου Ιλισίων. Ολοκληρώνεται εντός του 2010 η μελέτη για έργο ανάπλασης πιλοτικής περιοχής περίπου 70 στρεμμάτων.

- Η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου σε παραθαλάσσιο πάρκο. Προβλέπεται η μετατροπή του γηπέδου του Tae Kwon Do σε Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο της Αθήνας.

- Η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στο χώρο του πρώην Αεροδρομίου στο Ελληνικό. Αναμένεται, εντός του 2010, η ολοκλήρωση της συνολικής πρότασης, η οποία θα αποκλείει τη λύση αξιοποίησης με κατασκευή κατοικιών, εμπορικών κέντρων και ξενοδοχείων.

- Η ανάπλαση της λιμενοβιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας-Κερατσινίου σε πάρκο Πρασίνου και Πολιτισμού, σε συνδυασμό με τη δημιουργία Κέντρου Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων.

- Η αναβάθμιση της περιοχής του Ελαιώνα με στόχο την ανάδυση μιας περιοχής, προνομιακής για την οικονομική ανάπτυξη της Αθήνας.

- Η αξιοποίηση του πάρκου «Αντώνη Τρίτση» ως ενιαίου χώρου πράσινου και αναψυχής για τη Δυτική Αθήνα.

- Η αναβάθμιση του άξονα της οδού Πειραιώς στο πλαίσιο της ανάδειξης της σύνδεσης των κέντρων της Πόλης της Αθήνας και του Πειραιά με στόχο την ανάσχεση της διάχυσης του αστικού ιστού.

 

Στον τομέα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Αττική, επιδιώκεται η υποκατάσταση του αυτοκινήτου από άλλα λιγότερο ρυπογόνα μέσα με:

- Έμφαση στο τραμ

- Τη δημιουργία πεζοδρόμου-ποδηλατοδρόμου από τον Φαληρικό Όρμο έως τα Λιμανάκια Βουλιαγμένης και από την Κηφισιά στο Φαληρικό Όρμο, μήκους 25 χλμ. που θα διέρχεται από τους αρχαιολογικούς χώρους του κέντρου.

 Για την αποκατάσταση και διατήρηση της βιοποικιλότητας των ορεινών όγκων και την προστασία ευαίσθητων φυσικών περιοχών της Αττικής, προβλέπεται, τέλος, εντός του 2010:

- Η εκπόνηση δασικών χαρτών για τη Βόρεια και Νότια Αττική, που θα καλύπτουν το 70% σχεδόν της περιφέρειας.

- Η σύνταξη προδιαγραφών και η υπόδειξη περιοχών για προκήρυξη μελετών, στο πλαίσιο προγράμματος αναδασώσεων για τους ορεινούς όγκους της Αττικής.

- Δράσεις για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της αποκατάστασης ανενεργών λατομείων.

- Δράσεις για την εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης της ποιότητας νερού και δράσεις οικολογικής αποκατάστασης της λίμνης Κουμουνδούρου.

- Η έκδοση αναστολής οικοδομικών εργασιών, η εκπόνηση μελέτης και η έκδοση Προεδρικού διατάγματος για την προστασία του υγρότοπου Βουρκάρι στο Δήμο Μεγάρων.

 H ανακοίνωση αυτού του ιδιαίτερα φιλόδοξου και μεγάλης κλίμακας σχεδίου, αποτελεί και την επίσημη αναγνώριση από την Πολιτεία, των μεγάλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει το λεκανοπέδιο της Αττικής και που κάθε κάτοικος του λιγότερο ή περισσότερο βιώνει καθημερινά. Τα τελευταία χρόνια δε, έχουν πληθύνει οι φωνές των αγανακτισμένων πολιτών για την μεγάλη υποβάθμιση του ιστορικού κέντρου και την ‘γκετοποίησή' του, αποκλείοντάς το ουσιαστικά, από τους απλούς πολίτες. Όλα τα παραπάνω αποτυπώνονται έκδηλα και στην ετήσια έρευνα της εταιρείας συμβούλων ανθρώπινου δυναμικού Mercer, όπου αξιολογείται η ποιότητα ζωής που προσφέρουν στους κατοίκους τους 221 μεγάλες πόλεις σε παγκόσμια επίπεδο, και η Αθήνα βρίσκεται στην 75η θέση, η οποία θεωρείται και η χαμηλότερη για πόλη της δυτικής Ευρώπης.

 Με δεδομένη την δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί η χώρα μας, η οποία προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα μειώνει μισθούς και συντάξεις, θύελλα απόψεων και αντιπαραθέσεων δημιουργήθηκε μετά την ανακοίνωση του προγράμματος, όσον αφορά στην δυνατότητα υλοποίησής του, στην εξεύρεση δηλαδή των πόρων για την χρηματοδότηση τόσο των απαιτούμενων μελετών αλλά και των έργων κατασκευής του.

Επίσης τόσο ειδικοί επιστήμονες όσο και απλοί άνθρωποι αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό τις προτεινόμενες πεζοδρομήσεις της Πανεπιστημίου και της Βασιλίσσης Όλγας που αποτελούν βασικές αρτηρίες του κέντρου της Αθήνας, όσον αφορά στις επιπτώσεις που θα έχει στο οδικό δίκτυο της περιοχής.

Ενδεικτικά αναφέρονται κάποιες απόψεις του κου Νίκου Ζυγούρη Προέδρου του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος όπως διατυπώθηκαν στην Ημερησία. ‘Είναι εντυπωσιακό να προτείνουμε πεζοδρόμηση βασικών οδικών αξόνων, τι γίνεται όμως με την κυκλοφορία των οχημάτων? Πως θα εκτονωθεί όλη η κίνηση περιμετρικά της πόλης? Υπάρχουν υποδομές επαρκείς? Υπάρχει συγκοινωνιακό δίκτυο και γενικότερα δίκτυο Μ.Μ.Μ το οποίο θα υποστηρίξει το σχέδιο? Είναι δυνατή η συνέχιση της εμπορικής δραστηριότητας όπως αυτή έχει διαμορφωθεί? Προβλέπονται χώροι στάθμευσης γύρω από τους πεζοδρόμους? Πως οργανώνεται η κυκλοφορία?'

Τα ίδια ερωτήματα θέτει και ο κος Βασίλης Χαλκιάς Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ο οποίος τονίζει ότι πριν προχωρήσει το κράτος σε οποιεσδήποτε ενέργειες θα πρέπει να μελετήσει το θέμα της κυκλοφορίας. Χαρακτηριστικά αναφέρει ‘Τι θα γίνει όταν πεζοδρομηθεί η Πανεπιστημίου? Προφανώς μπορεί να πεζοδρομηθεί, αλλά αν την πεζοδρομήσουμε αύριο θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Πριν προχωρήσουμε σε οποιεσδήποτε μελέτες πρέπει να δούμε τι θα γίνει με την κυκλοφορία'

Σίγουρα κανείς δεν αμφισβητεί τις καλές προθέσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, όπως επίσης και την αναγκαιότητα για παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν το επίπεδο ζωής των πολιτών. Το ζητούμενο όμως από όλους του κατοίκους της πόλης, είναι οι εξαγγελίες να μη μείνουν στο στάδιο των μελετών και της προετοιμασίας, αλλά να υλοποιηθούν, έχοντας διασφαλίσει εκ των προτέρων, ότι θα αποτελέσουν τη νέα βελτιωμένη καθημερινότητα των πολιτών.

 

Πηγές:

www.ypeka.gr
www.imerisia.gr
www.euro2day.gr

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΝΝΗ ΔΟΥΜΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΜΠ MSc