LogoTitle
Επίδραση του επιπέδου εκπαίδευσης των γονέων στην επιλογή κατεύθυνσης σπουδών Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 02 Δεκεμβρίου 2009 18:07

Επίδραση του επιπέδου εκπαίδευσης των γονέων στην επιλογή κατεύθυνσης σπουδών

(Από παρουσίαση της ΕΔΕΜ στο 1st European Conference on Gender and Diversity in Engineering and Science, Dusseldorf, 11-13 Σεπτεμβρίου 2009)



Επίπεδο εκπαίδευσης των γονέων των φοιτητών πολυτεχνείων

πατέρες

education_1

μητέρες

education_2

 

Επίπεδο εκπαίδευσης των γονέων των φοιτητριών πολυτεχνείων

πατέρες

education_3

μητέρες

education_4

 

Η ΕΔΕΜ στο 1st European Conference on Gender and Diversity in Engineering and Science,

Dusseldorf, 11-13 Σεπτεμβρίου 2009

Ο κλάδος των μηχανικών είναι ένα από τα στηρίγματα της οικονομίας που απαιτείται για την ανάπτυξη των οικονομιών και για τη διατήρηση της οικονομικής ανταγωνιστικότητας στις παγκόσμιες αγορές. Τα κράτη επενδύουν στις τεχνολογικές σπουδές και έχουν ανάγκη από κάθε νέο που έχει το ταλέντο και τα προσόντα να ακολουθήσει τη σταδιοδρομία ενός μηχανικού. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιούνται έρευνες για τους λόγους που τα νέα κορίτσια που έχουν την έφεση για τις σπουδές του μηχανικού, τις αποφεύγουν λόγω προκαταλήψεων ή δυσκολιών στην επαγγελματική σταδιοδρομία.

Η σύγκριση των όσων συμβαίνουν στην Ελλάδα με ότι συμβαίνει σε άλλες χώρες μέλη της ΕΕ, μερικές από τις οποίες ακολουθούν πιο προωθημένες πολιτικές  υποστήριξης των γυναικών, άλλες όχι και τόσο,  μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα που να ευαισθητοποιήσουν την ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα. Αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο συμμετείχε η ΕΔΕΜ στο πρόγραμμα 'Creating cultures of success for women engineers'(WOMENG) της ΕΕ, καταγράφοντας τη γνώμη φοιτητών και φοιτητριών από τις κατά παράδοση ανδροκρατούμενες Σχολές του ΕΜΠ και της Πολυτεχνικής Σχολής Πατρών.

Το ερωτηματολόγιο που καταστρώθηκε διερευνά την επιρροή της οικογένειας, του σχολείου  και του κοινωνικού περιβάλλοντος στην επιλογή της κατεύθυνσης σπουδών, την ανταπόκριση των προγραμμάτων σπουδών στις προσδοκίες των φοιτητών/τριών, την υποστήριξη των φοιτητών/τριών κατά τη διάρκεια των σπουδών. Η σύγκριση με τις άλλες χώρες δείχνει ότι ενώ έχουμε ένα αυξανόμενο ποσοστό φοιτητριών στα πολυτεχνεία, οι φοιτήτριες αυτές δυσκολεύονται να βρουν το δρόμο τους μέσα στις Σχολές και στην αγορά εργασίας. Η ανάλυση των ερωτηματολογίων και των συνεντεύξεων ανέδειξε κάποιες 'καλές πρακτικές' που μπορούν να οδηγήσουν σε μια εξισορρόπηση των ευκαιριών ανδρών και γυναικών στον τεχνικό χώρο. Τέτοιες είναι η συμμετοχή και γυναικών μηχανικών στις παρουσιάσεις των εταιρειών ώστε να απαλυνθούν τα επαγγελματικά στερεότυπα, ο εμπλουτισμός των σπουδών των πολυτεχνείων και με μη-τεχνικά μαθήματα, η ενθάρρυνση της ομαδικής εργασίας των φοιτητών. Οι επιχειρήσεις πρέπει από τη μεριά τους να πραγματοποιούν όσα υπόσχονται ότι πληρούν σε σχέση με τις ίσες ευκαιρίες σε άνδρες και γυναίκες μηχανικούς και να υποστηρίζουν τις γυναίκες όταν χρειαστεί, για λόγους μητρότητας, να εργασθούν  με καθεστώς μερικής απασχόλησης ώστε να μην απομονωθούν ή να μην μείνουν στάσιμες.

Τα συμπεράσματα από την υλοποίηση αυτού του προγράμματος περιλαμβάνονται σε εργασία με τίτλο 'Investigation of the causes for the low attraction οf female students in engineering careers' των Π. Ρούνη, Θ. Κόκλα και Π. Κατσακιώρη η οποία επιλέχθηκε να παρουσιαστεί στο 1st European Conference on Gender and Diversity in Engineering and Science, που πραγματοποιήθηκε στο Dusseldorf 11-13 Σεπτεμβρίου 2009. Η συμμετοχή της ΕΔΕΜ σε αυτό το συνέδριο, που ήταν συνδιοργάνωση της Ένωσης Μηχανικών της Γερμανίας (Verein Deutscher Ingenieure-VDI) και των  Γυναικών στο επάγγελμα του μηχανικού' (Frauen im Ingenieurberuf -FIB),  είναι ιδιαιτέρως τιμητική καθώς ήταν η μόνη ελληνική. Η εργασία που παρουσιάστηκε από  την Πρόεδρο της ΕΔΕΜ, Π. Ρούνη, περιλάμβανε συγκριτικά ιστογράμματα ανά χώρα που προκάλεσαν συζητήσεις για τη διάρθρωση των σπουδών και των κοινωνιών στις διάφορες χώρες της Ευρώπης.

Η γενική άποψη που επικράτησε στο συνέδριο και υποστηρίχθηκε τόσο από τον Πρόεδρο της Ένωσης Γερμανών Μηχανικών, Καθηγητή Β. Ο. Braun και την υπεύθυνη της Επιτροπής για τις Γυναίκες Μηχανικούς (WIE) του Παγκόσμιου Οργανισμού Μηχανικών (WFEO) M.-H. Therres, είναι ότι  η προσπάθεια αναβάθμισης της συμμετοχής των γυναικών στα τεχνικά δρώμενα δεν στηρίζεται μόνο στο επιχείρημα ότι τα ποσοστά ανδρών και γυναικών θα έπρεπε να είναι ίσα. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες μηχανικοί μπορούν να εισάγουν διαφορετικές απόψεις, να διαφοροποιήσουν την κουλτούρα του επαγγέλματος του μηχανικού και να διευρύνουν το αντίκτυπο του στην κοινωνία. Οι γυναίκες προσελκύονται ιδιαίτερα από τις κοινωνικές πτυχές της τεχνολογίας και της επιστήμης και ενδιαφέρονται για το πώς μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη. Οι γυναίκες μηχανικοί, είναι σε θέση να φθάσουν σε θέσεις υψηλής ευθύνης και τελικά να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων όσον αφορά στην κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη και τη βελτιωμένη ποιότητα της ζωής. Η προσέλκυση περισσότερων γυναικών στον τεχνικό κλάδο μπορεί, επίσης, να συμβάλει στον εκσυγχρονισμό του ευρωπαϊκού κοινωνικού προτύπου με την μείωση του χάσματος μεταξύ των δύο φύλων. Αντιτίθεται στις επιταγές περί ισότητας και είναι κοινωνικά απαράδεκτο, να υπάρχει σήμερα τόσο μικρός αριθμός γυναικών σε ένα κλάδο που προσφέρει δυνατότητες για ενδιαφέρουσες και ανταποδοτικές στην κοινωνία σταδιοδρομίες.