LogoTitle
'Όχι για αηδόνια' του Τεννεσσή Γουίλιαμς Print E-mail
Friday, 21 May 2010 08:38
There are no translations available.

'O άνθρωπος μπορεί να χρησιμοποιήσει το πνεύμα του με δύο τρόπους: είτε να το υψώσει σαν τοίχο και ν' απομονωθεί απ' τον υπόλοιπο κόσμο, είτε σαν μια μεγάλη πόρτα και να βγει έξω'

Έργο δυνατό και βίαιο, έργο επίκαιρο και διαχρονικό, έργο γεμάτο λυρισμό κι ευαισθησία, έργο ελπίδας και ελευθερίας σε κόσμο απελπισίας και εγκλωβισμού...

Tenessi1Το "Όχι για αηδόνια" ("Not about nightingales") του Τεννεσσή Γουίλιαμς βλέπει για πρώτη φορά το φως της σκηνής στην Ελλάδα, σε μία παράσταση που δε σε αφήνει, με την ένταση, το ρυθμό και το συναίσθημά της, να πάρεις ανάσα, από την αρχή μέχρι το φινάλε της. Ο νεαρός πολλά υποσχόμενος σκηνοθέτης και ο ενδεκαμελής θίασος, αποτελούμενος από νέους ταλαντούχους ηθοποιούς, εστιάζουν στην ουσία της τέχνης και δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, με πάθος και ενθουσιασμό, τολμώντας και προκαλώντας, λειτουργώντας όμως πάντα βαθιά συναισθηματικά.

Σύμφωνα με το σκηνοθέτη της παράστασης, Αλέξανδρο Κοέν, ο οποίος έχει επιμεληθεί και τη μετάφραση του έργου, το "Όχι για αηδόνια" είναι "ένα έργο με πρωτότυπες εξπρεσιονιστικές τεχνικές, κινηματογραφικό ρυθμό, εναλλαγή χώρων δράσης, στοιχεία φιλμ νουάρ και ερωτικού δράματος, ολοκληρωμένους χαρακτήρες και πάνω απ' όλα ένα γερά δομημένο σασπένς που κλιμακώνεται με καταιγιστικούς ρυθμούς και που σε καθηλώνει - ιδανική αφορμή για μια παράσταση".

Το "Όχι για αηδόνια" αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο έργο του Γουίλλιαμς που υπέγραψε ως "Τεννεσσή". Το κείμενο βρισκόταν στα αρχεία του Γουίλλιαμς στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν για περισσότερα από πενήντα χρόνια, ώσπου η Λαίδη Μαρία Σαιντ Τζαστ, θεματοφύλακας του κεφαλαίου της αδερφής του συγγραφέα, παρουσίασε το κείμενο στη Βανέσσα Ρέντγκρεηβ, η οποία ενθουσιάστηκε και, χωρίς να υπάρχει ρόλος για την ίδια, οργάνωσε την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας το 1998: "Έργο ολοκληρωμένο και σπαρακτικό που θυμίζει Γουίλλιαμς χωρίς να είναι ακριβώς Γουίλλιαμς", λέει η ηθοποιός.

Tenessi2Το έργο αυτό -σίγουρα το πιο κινηματογραφικό του- γράφτηκε το 1938, από τον εικοσιεπτάχρονο φοιτητή Γουίλλιαμς, ως εργασία στο μάθημα θεατρικής γραφής και βασιζόταν σε αληθινό περιστατικό, που δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες.
Σε μια υψίστης ασφαλείας φυλακή στην Πενσυλβανία, εικοσιπέντε κρατούμενοι, που ξεκίνησαν απεργία πείνας εξαιτίας της μονότονης σίτισής τους, φυλακίστηκαν σ' ένα κελί με καυτούς ατμούς που λεγόταν "Κλόνταϊκ". Καθώς η θερμοκρασία ανέβαινε στο κελί, τέσσερις απ' αυτούς κυριολεκτικά ψήθηκαν ζωντανοί. Η Αμερική τρομοκρατήθηκε. Ο Τεννεσσή εξέφρασε τα αισθήματά του, όπως πάντα, μέσα απ' τα γραπτά του. Στο κείμενό του καθρεφτίζεται η οργή και το σοκ ολόκληρης της Αμερικής. Κάτω απ' τις γραμμές του, ο θεατής εντοπίζει έναν νεαρό Γουίλλιαμς ως πολιτικό συγγραφέα παθιασμένο με την κοινωνική αδικία.

Tenessi3Φόβος για τη πραγματική ζωή: αυτό είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει τον κεντρικό ήρωα του έργου. Ο Τζιμ, ένας 26χρονος ποιητής -η ηλικία του Ουίλιαμς όταν γράφει το έργο-, που γνώρισε τον εγκλεισμό προτού προλάβει να γνωρίσει την ελευθερία, φυλακισμένος από τα εφηβικά του χρόνια, αποφασίζει να πάρει τη ζωή στα χέρια του. Φυσικά, αιτία όλης αυτής της μεταστροφής του είναι ο ερωτικός ενθουσιασμός που νιώθει για τη γραμματέα των φυλακών. Ξαφνικά συνειδητοποιεί πως 'ο άνθρωπος μπορεί να χρησιμοποιήσει το πνεύμα του με δύο τρόπους: είτε να το υψώσει σαν τοίχο και ν' απομονωθεί απ' τον υπόλοιπο κόσμο, είτε σαν μια μεγάλη πόρτα και να βγει έξω'. Ένας άβουλος εντολοδόχος που μετατρέπεται σε επαναστάτη - με αμφίβολη, φυσικά, κατάληξη, μια και το φινάλε του έργου, μετέωρο και ασαφές, σ' αφήνει να δώσεις τη δική σου ερμηνεία", συνεχίζει ο σκηνοθέτης της παράστασης.

Σε αυτό το έργο δεν υπάρχουν οι εκκεντρικοί ήρωες των μετέπειτα έργων του Γουίλλιαμς, αλλά άνθρωποι απλοί και καθημερινοί, που ανήκουν στο περιθώριο της κοινωνίας και διεκδικούν το δικαίωμά τους να ζήσουν, αναζητώντας την προσωπική τους ελευθερία.

"Όχι για αηδόνια" του Τεννεσσή Γουίλιαμς
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν. Σκηνικά-Κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα. Μουσική: Δημήτρης Μαραμής. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Κινησιολογία: Φρόσω Κορρού. Παίζουν: Αντώνης Μπαμπούνης, Κωνσταντίνος Φάμης, Ολυμπία Σκορδίλη, Δέσποινα Ησαΐα, Πάνης Καλοφωλιάς, Γιώργος Γεμελιάρης, Γιώργος Πολυχρονόπουλος, Μάκης Κατσούλης, Δημήτρης Αλιμπέρτης, Ρωμανός Μαρούδης, Γιάννης Αθανασόπουλος.

Θέατρο "ΑΡΓΩ".
Ελευσινίων 15 (στάση μετρό Μεταξουργείο), 2105201684-5
Παραστάσεις: Δευτέρα & Τρίτη 9.30μ.μ., μέχρι τις 8 Ιουνίου

Κατερίνα Μαρούδη,

Μηχανολόγος Μηχανικός ΕΜΠ